چگونگی سیر تکاملی نقوش هندسی اسلامی در طول زمان
معماری اسلامی میتواند الهام بخش معماری معاصر باشد زیرا جذابیت منحصر به فرد خود را دارد. اگر به عمق این جذابیت بپردازید، متوجه خواهید شد که ارتباط زیادی با الگوهای هندسی اسلیمی دارد. با وجود این که سبکهای معماری پیشین آزادانه از تصاویر، نقوش و مجسمههای انسان و حیوانات برای افزودن ارزش زیباییشناختی به ساختمانهای خود استفاده میکردند، معماری اسلامی نمیتوانست همان مسیر را طی کند.
برای مدتهای طولانی، نقوش هندسی اسلامی همچون عناصر تزئینی بر روی دیوارها، سقفها، درها، گنبدها و مناره ها به کار برده شد. با این وجود، نبود دستورالعملها و کدها در مورد کاربرد این نوع تزیینات معمولا موجب استفاده نامناسب از نظر دقت مقیاس زمانی و مطابقت سبک معماری میشود.
معماری اولیه اسلامی متاثر از معماری رومی، بیزانسی، ایرانی، بین النهرینی و سایر سرزمینهایی بود که فتوحات اولیه مسلمانان در قرن هفتم و هشتم فتح کردند. بیشتر در شرق، با گسترش اسلام به آسیای جنوب شرقی نیز تحت تأثیر معماری چینی و هندی قرار گرفت.
سوالاتی برای همه پیش میآید این که:
چه زمانی نقوش هندسی اسلامی به معماری اسلامی معرفی شدند؟
هر نوع نقوش هندسی اسلامی چه زمانی به معماران و صنعتگران مسلمان معرفی شد؟
این الگوها کجا و توسط چه کسی توسعه پیدا کردند؟
این مقاله مبتنی بر رویکردهای توصیفی است که هدف ما جمعآوری اطلاعات مربوط به نقوش هندسی اسلامی است. پس از شما دعوت میکنیم که این مقاله رو مطالعه فرمایید.
هندسه چه زمانی و چگونه در معماری اسلامی نفوذ کرد؟
گسترش استفاده هندسه به وسیله هنر و معماری اسلامی را میتوان با رشد چشمگیر علم و فناوری در منطقه خاورمیانه، ایران و آسیای مرکزی در طول دوره قرن هشتم و نهم مرتبط دانست. چنین توسعه ای با ترجمه متون باستانی از زبانهایی از جمله یونانی و سانسکریت انجام شد.
استفاده از نقوش بخشی از شیوه ای است که هنر اسلامی طبیعت و اشیاء را با ویژگیهای معنوی آنها نشان میدهد، نه کیفیتهای مادی و جسمانی آنها. نقوش هندسی اسلامی مکرر اغلب از نقوش گیاهی استفاده می کنند و به این نقوش عربی میگویند. حروف عربی تلطیف شده نیز مرسوم است.
نقوش و الگوی هندسی چیست؟
الگوی هندسی چیست؟ الگوهای هندسی ریشه در ریاضیات دارند. هندسه شاخه ای از ریاضیات است که به خطوط، زوایا، منحنیها و اشکال مربوط میشود. اساساً، یک الگوی هندسی شامل اشیاء، اشکال، تصاویر یا عناصر دیگر است که خود را تکرار میکنند.
طرح کاشی با نقوش هندسی اسلامی به چه صورت است؟
نقوش هندسی اسلامی در کاشیهای اسلیمی از اشکال ساده ای تشکیل شده است که با هم ترکیب شده، تکرار شده و در طرحهای پیچیده ای قرار گرفته اند. چهار شکل اصلی اکثر طرحهای کاشی اسلیمی را تشکیل میدهند: دایره. مربعها و دیگر چند ضلعی های چهار وجهی. ستاره ها (یا مثلث ها و مربع های مرتب شده در یک دایره)
انواع نقوش هندسی اسلیمی
صنعتگران اسلامی با استفاده از خطکشها و قطبنماها، نقشهای فوقالعادهای با جزئیات نفیس خلق کردند. آنها تحت تأثیر قواعد ریاضی یونان باستان قرار گرفتند که هنرمندانه آنها را به سطح کاملاً جدیدی رسانده اند. هر چقدر هم که این الگو پیچیده به نظر برسد، همیشه بر اساس یک شبکه و یک سری خطوط و اشکال تکرار شده است. این الگوها با گذشت زمان تکامل یافته و در مناطق مختلف تغییر کرده است.
از آنها برای تزئین سفال، کاشی، قالیچه، پارتیشن چوبی، پرده و البته دیوار و سقف استفاده می شد.میرفتند. بنابراین، همه نقوش هندسی اسلامی از زیربخشهای هماهنگ دایرهها منشا میشوند و بر اساس الگوهای شبکههای دایره ای هستند. برخی از پژوهشگران گفته اند که استفاده از دایره راهی برای تبیین وحدت اسلام است. دایره و مرکز آن نقطه ای است که تمام الگوهای اسلامی از آنجا شروع میشود. دایره یک سمبل دینی است که بر خدای یگانه و نقش مکه تاکید دارد.
اکثر نقوش هندسی اسلامی بر اساس چند ضلعیهای سازنده مانند شش ضلعی و هشت ضلعی هستند. چند ضلعیهای ستاره ای، که عناصر اساسی نقوش هندسی اسلامی هستند، با اتصال رئوس چند ضلعی های سازنده ایجاد میشوند. تکامل نقوش هندسی اسلامی مسیر دشواری را برای ساخت دنبال میکند که در آن چند ضلعیها از ساده ترین شکل (یعنی شش ضلعی) تا چند ضلعیها و ستارههای پیچیده تر ساخته میشوند. در ادامه نمونههایی از این ساختارها که از نقوش اسلامی استفاده کرده اند بیان کردیم.
- معماری اموی
این معماری در اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم، نقوش گیاهی و گلی برگرفته از معماری ساسانی در معماری اسلامی مرسوم شد. یکی از بناهای محبوب باقی مانده از این دوره، گنبد صخره است که در سالهای 688-691 پس از میلاد ساخته شد. این بنا با نقوش گیاهی و هندسی بسیار زینت داده شده است.
در سال 705 پس از میلاد، بخشهای قابل توجهی از معبد مسیحی دمشق به مسجد بزرگ دمشق تبدیل شد.الگوهای تزئینی اولیه گلدار بودند، شبیه باغهای غنی و چشمانداز طبیعی دمشق. کف حیاط چند بار تعمیر و مرمت شد. بنابراین طرحهای هندسی آن نیز اصلی نیستند. هیچ نشانه ای از استفاده از نقوش هندسی نشان نمیدهد، اما تزیینات گیاهی از ویژگیهای مشترک معماری اموی که باقی مانده است.
- معماری عباسیان
مسجد بزرگ قیروان در کشور تونس، که در اوایل سال 670 پس از میلاد ساخته شد و در سال 836 پس از میلاد مرمت شد. نمونهای عالی از بناهای عباسیان، اغلابی است. تزیینات این بنا عمدتاً با نقوش گیاهی و گلی طراحی شده است، اما اشکال هندسی ابتدایی نیز در آن دیده می شود.
مسجد ابن طولون از نظر معرفی الگوهای هندسی به معماری اسلامی نقطه عطفی به حساب میآید. در پایان قرن نهم، نقوش هندسی اسلامی مورد استقبال گرم معماران و صنعتگران مسلمان قرار گرفت. تأثیر گسترده هندسه به طور قابل توجهی بر دیگر جنبه های معماری اسلامی تأثیر گذاشت.
کاخ عباسی در بغداد (1230 میلادی) و مدرسه مستنصریه (1233 میلادی) با تزئینات مقرنس و نقشهای هندسی دقیق از آجرکاریهای کندهشده و سفالی تزئین شدهاند. این سازهها نماینده عالی سنن و فنون معماری اواخر عصر عباسی و اوایل دوره سلجوقی هستند.
تزیینات و تزیینات معماری مانند نقاشی دیواری، چوب حکاکی شده، سنگ، گچ بری، سفال و آجرکاری در عصر عباسیان محبوبیت زیادی پیدا کرد.
نتیجه گیری
این مقاله چگونگی تأثیر منطقهای و سبک زندگی غالب در دوران سلسلههای حاکم، تنوع زیورآلات اسلامی و نقشهای هندسی را تعیین میکند. الگوهای هندسی پایه 6 و 8 نقطه ای که در اواخر قرن نهم معرفی شدند، فراگیرترین تزئینات اسلامی هستند.
گذشته از اصالت، سادگی در ساخت این نقوش هندسی اسلامی ، معماران را به استفاده از چنین تزییناتی در تمام عناصر ساختمان، از پوشش کف تا سطوح مناره، تشویق کرد. برخلاف معماران و صنعتگران دیگر کشورهای اسلامی، اهل آناتولی کمتر به زیورآلات و نقشهای هندسی توجه داشتند. آنها بیشتر بر جنبههای دیگر معماری، مانند فرم و برنامه ریزی اصلی تمرکز کردند.
دولت و اقتصاد نسبتاً پایدار در دوره ممالیک، معماران را تشویق کرد تا تزئینات بسیار ظریف و دقیقی را طراحی کنند که از نظر پیچیدگی منحصر به فرد هستند. الگوهای پیچیده 16 نقطه ای در شمال آفریقا و اسپانیای اسلامی محبوب باقی ماندند، اما فقط بر مناطق شرقی مانند ایران، آناتولی و منطقه مغول تأثیر اندکی داشتند.
الگوهای ساده تری در شبه قاره هند رواج داشت که شاید بتوان آن را به علاقه صنعتگران هندی به طرح های متقارن و اصرار آنها بر پوشاندن تمام سطوح بیرونی با زیور آلات نسبت داد. هنگامی که از الگوهای پیچیده استفاده می شود، دستیابی به چنین پوششی دشوار خواهد بود.
الگوهای اسلامی هنوز هم تا به امروز به اشکال مختلف پذیرفته شده است. از آنها در مبلمان، قالیچه، صفحه نمایش، چاپ و سایر عناصر تزئینی استفاده می شود تا به فضاهای مختلف رنگ و بوی خاورمیانه ای بدهد. آنها همچنین، گاهی اوقات در نمای ساختمان هایی مانند مساجد، و برخی از ساختمان های شهر و موسسات فرهنگی برجسته می شوند.
اگر هندسه این الگوهای دقیق شما را مجذوب خود می کند، پس چرا یاد نگیرید که چگونه آنها را ایجاد کنید. بسیاری از هنرمندانی که در الگوها به طور عام و الگوهای اسلامی به طور خاص تخصص دارند، دانش خود را به صورت آنلاین به صورت رایگان در اختیار افرادی میکذارند که تمایل دارند یاد بگیرند.
مزیت برند ورتینا :
تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه میباشد.
- سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی.
- طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.
- آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.
- زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی و تخریب.
- تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.
- اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد.
- ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه.
- به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و سقف ساختمان
- طراحی داخلی (دکوراسیون آشپزخانه، انتخاب و طراحی کابینت، طراحی اتاق کودک و…)
- انواع کابینت(mdf، پانل روکش چوبی، کابینت ممبران و…)
امیدواریم این مقاله توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است.
شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید.
اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید.
شماره تماس: 09-88288307-021
Comments
Post a Comment