معماری پل ازگذشته

 

معماری پل ازگذشته

معماری پل از گذشته



تاریخچه معماری پل ها

پل ها سازه هایی هستند که عبور از موانعی ازجمله دره ها ، زمین های ناهموار یا آب را با روکش کردن و پوشانیدن آن مشکل با مواد طبیعی یا متریال مصنوعی به وجود می آورند. استفاده از آنها برای  نخستین دفعه در زمان باستان شروع شد که نخستین  تمدن های مدرن در بین النهرین نمایش داده شد. از قدیم تا به حال ، دانش ، مهندسی و ساخت متریال ساختمانی مدرن پل به بیرون از مرزهای آنها توسعه پیدا کرد .

در آغاز استفاده کردن از سازه های پل ، پل ها سازه های بسیار معمولی  بودند که از متریال های طبیعی به راحتی ایجاد شده بودند – متریال چوبی ، سنگ و خاک. به همین علت، آنها فقط قادر بودند فاصله های نزدیک را عبور کنند و یکپارچگی سازه ی پل  آنها زیاد نبود چون هنوز متریالی به نام ملات کشف نشده بود و باران ها مداوم و پی در پی و آسان باعث تحلیل رفتن خاک و متریال ساخته پی میشدند.

تحول زیادی درمعماری پل درزمانه روم باستان به وجود آمد که مهندسان آن به این رسیدند که سنگهای آتشفشانی تکه شده قادرند  به عنوان ماده ای عالی برای ایجاد ملات استفاده شموند. این اختراع آنها را قادر به ساخت سازه های بسیار محکم ، قدرتمند و بزرگتر از هر تمدن پیش از خود کرد. معماران رومی با دیدن قدرت راه ها و اتصالات به سرزمین های دور ، خیلی زود در اروپا ، آفریقا و آسیا گسترش یافتند و پل ها و جاده هایی با کیفیت بسیار بالا ساختند.

از نظر استعاره ، ساختن و معماری پل برابر است با به وجود آوردن فرصت ها ، اتصالات و مسیرهای جدید. اولین پل ها به احتمال بالا با ریزش چوب از رودخانه ها و فرورفتگی های طبیعی به وجود آمده اند ، اگرچه انسان ها از قبل از تاریخ نیز برای مقابله با موانع ساختارهای ابتدایی ساخته اند. امروزه پیشرفت های  تکنولوژِی امکان ایجاد پل هایی را به وجود آورده اند که چشمگیر و زیبا و کاربردی تر باشند و نقشی اساسی در حمل و نقل و اتصال داشته باشند.

معمولاً نیاز به غلبه بر دهانه های بزرگ ، با چند نقطه پشتیبانی ، ساختار معماری پل ها بسیار دشوار است. اما چه زمانی این پل فراتر از اتصال بین دو نقطه است؟

پیش از به کارگیری وسیع از فولاد و بقیه مواد مستحکم در مقابل کشش ، معماری پل ها در وهله اول از سازه های قوسی به وجود آمدهه بودند. ، پل باستانی که  در فلورانس بر فراز رودخانه آرنو واقع شده است و توجهات را به سمت منظره جلب می کند. تخمین زده می شود که پس از تخریب ساختار چوبی قبلی آن در اثر سیل ، در سال 1345 مجدد بازسازی و مرمت شده است. این سازه که متشکل از سه طاق سنگی بزرگ  میباشد، به دلیل داشتن چند مغازه و بناهای عالی بر روی آن ، مثل یک جاده روی آب ، متمایز به نطر میرسد.

دلایل متفاوتی وجود دارد که به خاطر برگزیدن طرح ، پلن های مختلف یا محدودیت های زمین ، ساختمان ها باید به عنوان سازه پل های وسیع، توسعه پیدا کنند.

حقایق معماری پل ها

در طول تاریخ طولانی خود ، پل ها توانستند بر فرهنگ ما تأثیر بگذارند و طریقه سفر ، تجارت را بهتر کنند .

یکی از موفقیت های تعیین کننده معماری پل رومی کشف قوس ها توسط آنها بود. با استفاده از این نوع ساختمان ، نیروهای باربری پل برای حرکت در امتداد منحنی قوس منتقل می شوند ، در حالی که با تکیه گاه های انتهای قوس لغو می شوند ، با زمین ملاقات می کنند. به همین دلیل ، رومی ها توانستند پل هایی بسازند که بسیار سبک تر از قبل بودند و قادر به تحمل بار سنگین تر از دو برابر پل بودند.

با استفاده از این روش ساختمانی جدید ، رومی ها توانایی تولید سریع پل های ارزان ، سبک و بسیار قدرتمند از موادی را داشتند که در مجاورت پروژه یافت می شدند.

معماری پل از گذشته


اصول مهندسی سازه ومعماری پل

مهندسانی که سازه ها را طراحی می کنند بایستی به طور کامل مسئله ای را که شامل پیچیدگی های سایت و نیازهای مشتری است ، حل کنند. برای طراحی ایمنی بهتر و طول عمر بیشتر، مهندسان انواع متفاوت بارها ، نحوه ایجاد و مکان را در نظر بگیرند. مهندسان  اغلب طرحی را ایجاد میکنند که پرقدرت ترین و به سبک ترین شکل ممکن باشد (طرحی با بالاترین نسبت قدرت به وزن.)

آیا تا به حال فکر کرده اید که مهندسان در اصل به چه صورت یک پل کامل را طراحی می کنند؟ پل ها قالبا به طور یکجا و  یک قطعه طراحی می شوند. هرستون و تیر بایستی طبق معیارهای ویژه ای برای موفقیت کل پل ایجاد شوند. مهندسان سازه چند مرحله را اجرا میکنند تا به ایده نهایی برسند.

مرحله اول: مهندسان باید مسئله را کاملاً درک کنند. برای انجام این کار ، آنها سوالات زیادی را می پرسند. چندین پرسش را مهندسان بپرسند؟ (برای ساختن پل چقدر نیاز به استحکام و مقاومت دارید؟ چه متریالی به کار میبرید؟ به چه صورت پایه های اسکله را لنگر می اندازید؟ پل شما در مقابل چه پدیده های طبیعی نیاز به مقاومت دارد ؟

مرحله بعدی : ، مهندسان باید معین کنند که انتظار دارند چه نوع بارها یا نیروهایی را این سازه باید تحمل کند؟ بارها ممکن است شامل ترافیکی مانند قطار ، کامیون ، دوچرخه ، مردم و اتومبیل باشد. بارهای دیگر ممکن است از محیط طبیعی باشد. به عنوان مثال ، پل های فلوریدا باید بتوانند در برابر نیروهای طوفان مقاومت کنند. بنابراین ، مهندسان بارهایی مانند باد ، طوفان ، گردباد ، برف ، زمین لرزه ، عجله آب رودخانه و گاهی اوقات آب ایستاده را در نظر می گیرند. آیا می توانید بار دیگری را در نظر بگیرید که ممکن است از هر نوع معماری پلی عمل کند؟

گام بعدی : این است که تعیین کنید آیا این بارها می توانند همزمان اتفاق بیفتند و چه ترکیبی از بارها بالاترین نیروی ممکن را روی پل ایجاد می کند. به عنوان مثال ، قطار در حال عبور از روی پل و زمین لرزه در مجاورت پل می تواند همزمان اتفاق بیفتد. با این حال ، بسیاری از وسایل نقلیه که از روی پل عبور می کنند و گردبادی که از کنار پل عبور می کند احتمالاً همزمان اتفاق نمی افتد.

مهندسان پس از محاسبه بیشترین نیروی پیش بینی شده از تمام ترکیبات احتمالی بار ، از معادلات ریاضی برای محاسبه مقدار متریال لازم برای استحکام  در برابر بارهای موجود در آن طرح استفاده می کنند.

مهندسان پس از بررسی همه این محاسبات ، ایده های مختلفی را برای طراحی ایجاد می کنند که بارهای پیش بینی شده و اندازه متریال مورد نیاز را در خود جای دهد. آنها طرح خود را به قطعات کوچکتر تقسیم می کنند و بر روی معیارهای طراحی برای تمام اجزای پل کار می کنند.

7 نوع اصلی معماری پل کدامند؟

  1. معماری پل پرتو
  2. معماری پل خرپایی
  3. معماری پل کنسول
  4. معماری پل قوس
  5. معماری پل قوس گره خورده
  6. معماری پل معلق
  7. معماری پل کابلی

معماری پل پرتو :

یکی از ساده ترین انواع معماری پل است.سطح آن به صورت سنتی از تخته چوب یا تخته سنگ به وجوود آمده است (که اغلب به آن پل چسبنده می گویند). این ها در هر دو طرف به وسیله دو تیر که مابین پایه ها قرار دارند حمایت می شوند.

غالباً تیرهای دیگری را می بینید که در بین تیرهای اصلی قرار گرفته اند و از پشتیبانی و ثبات بیشتری برخوردار هستند.

مکانی که مردم یا وسایل نقلیه از آن عبور می کنند یک کفپوش ساده است که به صورت عمودی در سراسر تیرهای زیرین قرار گرفته است. این اغلب به عنوان یک ساختار “به آسانی حمایت شده” شناخته می شود.



معماری پل های خرپایی

پل خرپایی قرن هاست که هست و یک سازه برای تحمل بار است که از یک خرپا در یک طراحی بسیار کارآمد و در عین حال بسیار آسان استفاده می کند. مشاهده خواهید کرد که آرایه ای از تغییرات مختلف پل خرپایی ساده وجود دارد اما همه آنها دارای بخشهای مثلثی هستند. نقش این عناصر مثلثی مهم است زیرا آنها به طور مداوم فشرده سازی را جذب می كنند تا یك ساختار تنش آور ایجاد كنند كه بتواند بارهای دینامیكی را در خود جای دهد.

معماری پل کنسول

زمانی که اولین پل کنسول ایجاد شد به عنوان یک توسعه بزرگ مهندسی به حساب ۀمد. این پل بوسیله کنسول هایی که شاید تیرهای ساده یا خرپایی باشند عمل می کند. هنگامی که برای جابجایی در ترافیک استفاده می شوند از بتن پیش تنیده یا فولاد سازه  ایجاد می شوند. وقتی در نظر بگیرید که تیرهای افقی بازوی کنسول فقط از یک طرف پشتیبانی می شوند ، کمی خطرناک به نظر می رسند.

با این حال ، دو بازوی کنسول بوسیله آنچه به عنوان “دهانه معلق” شناخته می شود وصل می شوند که در اصل یک بخش مرکزی است که هیچ حمایتی مستقیمی از زیر ندارد. بار پل از طریق مهاربندی مورب با تیرهای افقی در مقابل مهاربند عمودی معمولی حمایت میگردد و بیسار امن است.

معماری پل قوس

پل قوسی گونه های متفاوتی دارد اما همه آنها دارای المانهای مشترک هستند. هر پل دارای بخش های تکیه گاهی است که در جهت حمایت از ساختار قوس خمیده زیر پل به کار میرود. رایج ترین و مرسوم ترین نوع پل قوسی ، یک ووداکت است ، یک پل بسیار بلند که از طاق های فراوانی ایجاد شده است. فشار جانبی ایجاد شده توسط دهانه قوس به تکیه گاه های پشتیبانی منتقل می شود. پس لازم  است که این  بخش های پل جامد ، دست نخورده و کاملاً پایه و اساس باقی بمانند.



معماری پل های معلق

ساختار پل معلق در دید اولیه  بسیار ساده اما طراحی آن بسیار کارآمد است. عرشه پل معلق المان باربر سازه است. این بوسیله معلق های عمودی که کابل ها را  حمایت می کنند ، در محل نگه داشته می شود. کابل های تعلیق به بیرون از هر طرف پل امتداد یافته و محکم در زمین لنگر انداخته اند. این به اندازه پل بستگی دارد اما تعدادی برج برای نگه داشتن کابلهای تعلیق نصب خواهد شد. هر بار وارد شده بر روی پل از طریق کابلهای تعلیق که بخشی جدایی ناپذیر از سازه هستند به کشش تبدیل می شود.

معماری پل کابلی

یک پل کابلی به ستون هایی بستگی دارد که المان تحمل کننده برای سازه هستند. کابل ها از ستون ها به عرشه زیر متصل می شوند. یا مستقیماً از بالای برج یا در نقاط مختلف ستون. هنگامی که در نقاط مختلف ستون وصل می شود ، یک نمونه ای مثل فن ایجاد میگردد. این ویژگی بسیاری از افراد با پل های کابلی ارتباط برقرار می کنند. این نوع سازه تمایل دارد تا در فواصل بیشتر از مسافتی که با طرح پل کنسول بدست آمده است اما کمتر از پل معلق است ، استفاده شود.

مزیت استفاده از برند ورتینا در بحث مشاوره و اجرای کار موردنظرتان  :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی میباشد که قادر به رائه خدمات زیر به شما مهندسین ، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی میباشد .

  • سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی
  • طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز
  • آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه
  • زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی
  • تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات
  • اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد
  • ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه
  • به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و روف گاردن

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید ، ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است .

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید ، اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید و یا هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید .

اگر افتخار دادید و مارا به عنوان یک متخصص انتخاب کردین ، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید !

Comments

Popular posts from this blog

نورپردازی

اثرات فرم‌های هندسی در معماری بر امواج مغزی

طراحی فضای عمومی