معماری سبک گوتیک

 

معماری سبک گوتیک

معماری سبک گوتیک


پیشینه سبک گوتیک

قرن دوازدهم تا قرن شانزدهم ، به ویژه سبكی ازمعماری بنای سنگ تراشی (گوتیک) كه با فضاهای غاری همراه با وسعت دیواره های خرد شده توسط ردیابی های پوشانده شده تعیین می شود.

معماری مهمترین و اصلی ترین شکل هنری در زمان گوتیک بوده است. ویژگی اساسی معماری گوتیک ناشی از تلاش سنگ تراش های قرون وسطی برای حل کردن مشکلات مرتبط با حمایت از طاق های سقفی سنگ تراشی در دهانه های وسیع است.

مشکل این بود که سنگ کاری سنگین خرک بشکه ای قوس دار و خرک کشاله ران فشار فوق العاده ای رو به پایین و بیرونی را تحمل می کرد که تمایل داشت دیواره هایی را که خرک بر روی آنها قرار داشت به بیرون هل دهد و در نهایت آنها را خرد می کند. بنابراین دیوارهای نگهدارنده عمودی یک بنا باید بسیار ضخیم و سنگین ایجاد گردند تا محفظه بیرون خزانه لوله را داشته باشد.

تراشکاران در قرون وسطایی با تعدادی نوآوری و ابتکار درخشان این مشکل دشوار را در حدود سال 1120 مرتفع کردند. اول و مهمترین آنها یک طاق آجدار به وجود آورند که در آن دنده های سنگی قوسی شکل و متقاطع از یک سطح سقف طاقدار که از صفحات سنگی نازک تشکیل شده است حمایت می کنند.

 این تا حد زیادی وزن طاق سقف را به حداقل می رساند ، و از آنجا که وزن طاق اکنون در نقاط گسسته (دنده ها) به جای امتداد لبه دیواره مداوم حمل می شود ، پایه های عمودی با فاصله زیاد جداگانه برای حمایت از دنده ها قادر هستند دیوارهای ضخیم مداوم را جایگزین کنید. طاقهای گرد طاق بشکه با قوسهای نوک تیز (گوتیک) جایگزین شد که از بالاترین نقطه طاق یعنی نقطه اوج ، رانش را در جهات بیشتر به سمت پایین توزیع می کرد.

از آنجا که ادغام دنده ها و پایه ها باعث کمبود فضای حمایت کننده دیوارهای عمودی می گردد ، این دیوارها قادر هستند نازک تر  طراحی و ایجاد گردند و قادر هستند با پنجره های بزرگ یا شیشه های دیگر باز شوند. یک نکته بسیار مهم این بود که رانش رو به بیرون طاقهای سقفی آجدار از طریق دیواره های خارجی شبستان ، ابتدا به یک تکیه گاه خارجی متصل و سپس به یک اسکله مستقل با استفاده از نیم قوس معروف به تکیه گاه پرواز انتقال می یابد.

 تکیه گاه پرنده به قسمت فوقانی شبستان متمایل شد ، از راهروهای کناری پایین شبستان عبور کرده و در اسکله پایه نگهدارنده مستقل خاتمه می یابد ، که در نهایت کشش طاق سقف را جذب می کند.

این المان تراشندگان گوتیک را قادر ساختند که سازه هایی بسیار بزرگتر و بلندتر از اسلاف رومی خود ایجاد کنند و نقشه های پیچیده تری به ساختمان هایشان بدهند. به کارگیری با مهارت بالا از تکیه گاه های پرنده امکان ساختسازه هایی بسیار بلند و دارای دیواره نازک را به وجود می آورد که سیستم ساختاری داخلی آنها از ستونهای ستونی و دنده ها تصویری از عمود فزاینده را تقویت می کند.

معماری سبک گوتیک


در قرن 12-13 ، فعالیتهای مهندسی و معماری اجازه ایجاد به وجود آوردن ساز های بسیار بزرگ را داد. طاق دنده ، تکیه گاه پرنده و قوس نوک تیز (گوتیک) به عنوان  یک روش برای حل مشکل ایجاد یک سازه بسیار بلند و در عین حال تا حد ممکن نور طبیعی به کار گرفته می شود.

پنل های پنجره شیشه ای جلوه های درونی آفتاب و خیره کننده و جذابی را به وجود می آورد.. یکی از کهن ترین بناهایی که این عناصر را به سبک منسجمی ادغام می کند ، صومعه سنت دنیس پاریس می باشد. سالهای  کاربردی عالی سبک گوتیک ، که توسط کلیسای جامع شارتر ترویج میشد ، علی الخصوص با پیشرفت سبک Rayonnant ، تحت تسلط فرانسه بود. انگلیس ، آلمان و اسپانیا تنوعی از این نوع سبک را تولید کردند ، در حالی که گوتیک ایتالیایی در استفاده از آجر و مرمر و نه سنگ جدا بود.

 معماری گوتیک در اواخر قرن در کلیساهای تالار داری طاق آلمان به اوج خود رسید. از نمونه های دیگر سبک های گوتیک می توان سبک عمود بریتانیا و سبک پر زرق و برق و تجملی فرانسوی و اسپانیایی را ذکر کرد.

سه مرحله پی در پی از معماری گوتیک:

  • گوتیک اولیه
  • بالا
  • اواخر

گوتیک اولیه

این مرحله اول از آغاز سبک و سیاق  گوتیک در سالهای 1120-50 تا حدود 1200 سال  ادامه داشت. ادغام همه المان ساختاری که در بالا ذکر شده به یک سبک منسجم اولین بار در ایل دوفرانس (منطقه اطراف پاریس) ، جایی که جمعیت شهری مرفه در آن وجود داشت ، اتفاق افتاد.

ثروت و دارایی کافی برای به وجود اوردن کلیساهای جامع بزرگ که نمونه ای از سبک گوتیک است. کهن ترین سازه باقی مانده از گوتیک ، کلیسای مقدس ابن سنت دنیس در پاریس بود که در حدود سال 1140 شروع شد. سازه هایی با طاق خیلی دقیق و زنجیرهای پنجره در امتداد محیط ، به زودی با نوتردام پاریس (آغاز 1163) و کلیسای جامع لائون (آغاز شد 1165) در این زمان مد شده بود که ستون ها و دنده های داخلی را به نوعی رفتار کنید که گویی هر کدام از آنها از اعضای موازی باریک تری ایجاد گردیده است.

 یک سری از چهار سطح افقی گسسته در فضای داخلی کلیسای جامع تکامل یافتند ، که با یک بازی در سطح زمین شروع می شد ، که بر روی آن یک یا دو گالری قرار داشت ، که به نوبه خود یک سطح پنجره ای بالایی به نام clerestory داشت. . ستون ها و قوس های استفاده شده برای پشتیبانی از این ارتفاعات مختلف به هندسه شدید و قدرتمند تکراری فضای داخلی کمک می کند.

 ردیابی پنجره نیز همراه با به کارگیری از شیشه های رنگی (رنگی) در پنجره ها ، به تدریج تکامل پیداکرد. کلیسای جامع معماری اولیه گوتیک فرانسوی در انتهای شرقی خود در یک برآمدگی نیم دایره به نام آبسیس به پایان می رسید.

انتهای غربی بسیار چشمگیرتر و جذابتر بود ، نمای وسیعی که با پنجره ها و طاق های نوک تیز بیان می شود ، دارای درهای با شکوه است و در بالای آن دو برج بزرگ قرار دارد. اضلاع بلند نمای کلیسای جامع مجموعه ای گیج کننده و درهم پیچیده از اسکله ها و تکیه گاه های پرواز را نشان می داد. شکل اصلی معماری گوتیک سرانجام در سراسر اروپا به آلمان ، ایتالیا ، انگلیس ، کشورهای کم ، اسپانیا و پرتغال توسعه پیدا کرد.

در کشورانگلستان نیز ازشروع دوره ، گوتیک شخصیت  ویژه خویش  را داشت که به عنوان سبک گوتیک اولیه انگلیسی شناخته می شود (حدود 1200-1300). اولین نمونه بالغ سبک ، شبستان و گروه کر کلیسای جامع لینکلن بود .

تأثیرگذاری سبک گوتیک در سازه های مدرن و پیشرفته

جنبش نئوگوتیک هرگز واقعاً از مد افتاده نشده است و امروزه نیز تا حدی به کار گرفته می شود. سبک معماری مدرن بسیار ساده ، که با سادگی ، تیرگی و تقارن تعریف می شود ، به شدت تحت الشعاع قرار می گیرد.

اما ، حتی اگر سبک قدیمی تقریباً مانند گذشته به کار گرفته نشود ، به این معنی نیست که استفاده از آن دور شده است. اثری که این شکل از معماری بر ساختمان امروزی می گذارد بسیار چشمگیرتر از حد تصور بسیاری از افراد است.

کلیساهای به شکل امروزی هنوز به سبک معماری گوتیک اصلی طراحی و ایجاد می شود و خانه های مسکونی تأثیر زیادی بر آنها دارند. اگر تا به حال چیزی مشاهده کرده اید که با تزئینات بسیار پیچیده باشد ، به احتمال زیاد از سبک گوتیک الهام گرفته شده است.

این سبک در صحنه موسیقی نیز ظهور کرد و بیش از چهار دهه یکی از ژانرهای مشخص کننده بود. به همین دلیل ، مدتی آزمایش با این معماری و سبک وجود داشته است.

متأسفانه ، ساختمانهای پارلمانی و دانشگاهها همانطور که ما دوست داریم دیگر به این شکل درآیند. مسائلی که سبک گوتیک با خود دارد بیشتر به قیمت بستگی دارد. اگرچه فرم فوق العاده ، پیچیده و زرق و برق دار است ، اما انجام آن نیز پرهزینه و پرمشغله است.

به همین دلیل است که سبک معماری مدرن گوتیک بیشتر به عمارت های مسکونی اختصاص دارد. عمارت های خصوصی ، به ویژه خانه های سطح بالا ، به شدت تحت تأثیر معماری قرون وسطایی قرار دارند. از آنجا که این سبک گران و عجیب است ، مردم تمایل دارند آن را به عنوان نمادی از یک وضعیت بدست آورند.

اکثر عمارت های مسکونی با اندازه ای بلند در معماری خود نوعی سبک گوتیک به کار برده اند و این یک واقعیت است. ممکن است مدل آنها با تکیه گاه پرنده یا پنجره های رنگ آمیزی شده نباشد ، اما جنبه های دیگر به طور برجسته ای وجود دارد.

هر زمان که مجسمه ای  ، تزئینات دقیق یا سقف های بلند را همراه با پنجره های بزرگ می بینید  قادر هستید از معماری گوتیک بخاطر این منظره تشکر کنید.

معماری سبک گوتیک


سبک گوتیک در مجسمه سازی

مجسمه‌ها در سبک گوتیک ارتباط بسیار تنگاتنگی با معماری  در این سبک داشته و دارد؛ زیرا از آن‌ها برای دکور  و نمای خارجی کلیسا‌ها و سایر بنا‌های مذهبی به کار برده میشودد. پیکرتراشی‌های اولیه‌ی گوتیک، تندیس‌هایی سنگی از قدیسان بودند و از آن‌ها برای زیباسازی و چشمگیرتر کردن سردر کلیسا‌های فرانسه و سایر کشور‌ها کمک می‌گرفتند.

علاوه بر آن، در این دوره توجه بسیار بیشتری به شکل‌های طبیعی از جمله گیاهان میشد. این موضوع را قادر هستیم در طراحی‌های دقیق و واقع‌گرایانه‌ی برگ درختانی مشاهده کرد که بر روی سرستون‌های کلیسا‌ها کنده کاری شده است.

مجسمه‌های یادبود، رواج بیشتری در دوره‌ی گوتیک پیشرفته و پسین پیدا کردند و معمولاً هر کدام در طاقچه‌ی مخصوص به خودشان قرار می‌گرفتند.

معماری سبک گوتیک


سبک گوتیک در نقاشی

نقاشی سبک گوتیک نیز همان روند تکامل مجسمه‌سازی را پشت‌ سر گذاشت و نقاشی‌های ساده و رسمی، جای خود را به نقاشی‌های طبیعی‌تر دادند. اندازه‌ی تابلو‌های نقاشی در قرن ۱۴ میلادی بزرگ ‌تر  گردید و این موضوع همزمان با دوره‌ای بود که از آن‌ها برای دکور قاب تزئینی پشت محراب استفاده می‌کردند.

این نقاشی‌ها معمولاً صحنه‌هایی از انجیل عهد جدید و به خصوص مصائب مسیح و مریم مقدس را به تصویر می‌کشیدند. به ظریف‌کاری، دقت بالا، خطوط منحنی و آراستگی دکور این تابلو‌ها توجه بسیاری می‌شد و معمولاً به عنوان رنگ پس زمینه، رنگ طلایی را به قاب آن اضافه می‌کردند.

همچنین نقاش‌ها به دنبال راهی برای عمق دادن در آثارشان بودند و این تلاش آن‌ها در نهایت به تسلط بر روی این موضوع در دوره‌ی رنسانس ایتالیا منجر شد.

مزیت استفاده از برند ورتینا در اجرای ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی موردنظرتان :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و طراحی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه میباشد که قادر به رائه خدمات زیر به شما مهندسین ، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی میباشد .

  • سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی
  • طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز
  • آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه
  • زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی
  • تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات
  • اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد
  • ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه
  • به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و روف گاردن

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید ، ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است .

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید ، اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید و یا هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید .

اگر افتخار دادید و مارا به عنوان یک متخصص انتخاب کردین ، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید !

Comments

Popular posts from this blog

چگونه یک آشپزخانه زیبا و مدرن داشته باشیم؟ 6 وسیله مورد نیاز

هوشمندسازی ساختمان چیست؟7تکنولوژی پیشنهادی

سنگ طبیعی درساختمان و سازه